Cercar en aquest blog

Arxiu del blog

dissabte, 29 de setembre del 2012

Per Sant Miquel, cargols


El dia de Sant Miquel menjàvem cargols.
Havien començat les pluges i, no sé d'on sortien (ni mon pare ni ma mare eren gens d'anar a cercar cargols), però per Sant Miquel féiem una cargolada.
Un dia abans na Catalina Posadera els feia ben nets a una pica grossa que hi ha al corral i utilitzava molts de ribells. I els posava a bullir, moltes aigües canviades i mooooooolt de temps amb herbes.
A Pollença, fer una cargolada no és, només menjar cargols.
Mirau:
Amb els cargols ja nets i cuits esperant dins una olla, es fa un brou de carn i pollastre ben fortet. Una vegada fet,se cola i se guarda la carn per una part i el brou per preparar els cargols..
Se fa un sofregit amb pernil (allà li deim "camaiot"), varia (nosaltres li deim "negre"), costella de porc i trocets de xulla molt petits. S'hi posa el brou i tots els cargols colats (se guarda un poquet de suc de fer bullir els caragols).Que bulli, amb més herbes, per tal de mesclar els gustos.
Se tenen sopes preparades (només el pa) per treure a taula i que cadascú es posi les que vulgui: poques, tres o quatre basten, per cada plat.
Se fa un tumbet i se passa per la paella la carn del brou.
Abans de treure a taula els cargols, i encara bullint, s'hi afegeix un tassonet del brou on hem buillit els caragols i un parell de cullerades d'allioli.

I ja està tot a punt per menjar la cargolada

Es menja primer les sopes amb brou i trocets del sofregit i un parell de caragols.
Després els cargols amb allioli.
I després el tumbet (que ja és el darrer de la temporada) amb la carn del brou.

Pareix molt complicat fer aquests cargols, que podem anomenar, crec, "a la pollencina", però si la cuinera (o cuiner) s'organitza bé i s'ho pren amb calma,no ho és tant. Us ho puc assegurar perquè jo n'he fets.



6 comentaris:

  1. Avui , dia de Sant Miquel, no em donarà temps de fer-ne, però m'ha agradat llegir-te ;-)

    ResponElimina
  2. Gràcies! Te puc assegurar que són especialment boníssims!

    ResponElimina
  3. Jo, de cargols, en vaig menjar sense que m'agradessin massa (trobo que el cargol pròpiament, no té cap gust i que la gràcia la té el cuiner amb la seva tècnica), fins el dia que vaig provar de cuinar-los a casa. Aquell dia els vaig avorrir definitivament!
    Ara, el meu problema rau en que convisc amb un enamorat de les cargolades al qual faré arribar aquesta recepta pollencina perquè aprofiti a provar-la mentre jo no hi sóc. No serà per sant Miquel, aquest any segur que no, però ja trobarem algun sant cargoler per a la setmana que ve. T'informaré dels resultats!

    ResponElimina
  4. Així com ho has exposat... És insuperable, estic segur.

    ResponElimina
  5. b.a: Clar que el cargol pròpiament no té gust. La gràcia està en el brou, el sofregit, l'allioli...
    Tasta el brou, almenys. Ja diràs:-)

    ResponElimina